TEF

Skulle världen vara en bättre plats om människor använde sig av den enkla tre-bokstavs-kombinationen TEF? Kanske lite väl ambitiöst att tro att världen påverkas av det, men åtminstone hur skulle min situation förändras om jag använde mig av TEF? Antagligen skulle jag inte göra något, eftersom jag blir paralyserad ens av tanken att fatta beslut.


Men vad är då TEF?


Tänk

Efter

Före


Innan du öppnar munnen för att säga något, tänk efter före. Är det här rätt? Vad vill jag säga med det här? Vad blir konsekvenserna av detta?


TEF är definitivt inget för mig. Jag har inte tid att fundera ut vad jag ska säga innan. Jag säger det som jag tänker utan att vara medveten om att jag tänker det innan jag säger det.


Avancerat inte sant.


Dessutom om jag skulle applicera TEF på mig själv så skulle jag bli väldigt tyst, för jag skulle känna mig tvingad att tänka igenom alla möjliga tänkbara scenarier som mina stackars ord skulle kunna framkalla. Vilket skulle innebära att jag inte skulle våga säga någonting, eftersom jag skulle vara så rädd för vad mina ord skulle betyda. Det är som med planering; planerar man så hinner man tänka igenom beslutet (och i mitt fall så innebär det att jag inte kommer att göra något, eftersom jag alltid hittar anledningar som gör att jorden kommer att implodera om jag gör något och jag vill inte vara ansvarig för världens undergång) och då ställs man inför alla möjliga vägskäl. Därför försöker jag vara spontan, så jag bara gör saker utan att tänka efter. På det sättet så slipper man ställas inför konsekvenserna av att FATTA beslutet, nu blev det ju bara så...


Ja jag är kanske världens beslutsräddaste person, men det är min stil. Den är inte fin, men den är min och jag har den under kontroll.


Jag har en kollega som presenterade TEF för mig och han tycker att det verkligen kan vara något för mig. Han menar att alla skulle framstå som betydligt smartare och inte säga fullkomligt idiotiska saker (tänk nu på att vi har suttit bredvid varandra, så han har fått utstå betydligt fler idiotiska kommentarer än gemene man, men trots detta så har han visat på en väldigt hög toleransnivå). Han brukar hävda att han använder sig av TEF, nackdelen är dock att han tänker högt, så hela konceptet med TEF förlorar sin funktion.


Så skulle världen bli bättre om vi applicerar TEF i vardagen? Jag tror inte det, men å andra sidan så är jag skeptisk till saker som kräver beslutsfattning. Det är inte det att jag inte vill fatta beslut, det är bara det att jag är rädd för att fatta fel. Konsekvenser gör betydligt ondare än vad man tror.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0