saker jag funderar på..

Om de flesta olyckorna händer hemma, betyder det då att man borde gå ut oftare?
Och om man går ut oftare, kommer fler olyckor hända när man är ute? Har man kunnat fastställa eller bevisa att de flesta olyckorna har med platsen att göra; alltså är det hemmet i sig som är farligt eller är alla människor förutbestämda att råka ut för olyckor?

Finns det någon statistik över vilka yrken eller yrkesmänniskor som är minst olycksbenägna? Det borde ju vara lastbilschaufförer eller fraktskeppsarbetare eller oljeborrare i nordatlanten. De är ju inte hemma särskilt ofta. Fast jag har hört att det är ganska farligt att jobba på en oljerigg. Fast det är ju inte logiskt och vi ska basera sanningen på statistik som förhoppningsvis baseras på fakta. För jag antar att man har gjort någon sorts sammanställning av alla olyckor och kommit fram till att de flesta sker i hemmet.

Så jag borde kanske vara glad att jag inte har något hem, på så sätt skyddar jag mig från olyckor. Men vad räknas som ett hem då? För mig är ett hem där man kan andas, skratta, gömma sig, bestämma själv. Vill man ha en sopptisdag eller en skrikfredag, så var så god. Det är ditt hem, din trygghet, din frihet, dina regler. Det är ett hem för mig. Min syn av ett hem verkar ju vara hyfsat romantiskt, med trygghet och frihet när fakta säger något annat. Så fort du stiger över tröskeln till ditt hem löper du mycket stor risk att drabbas av olyckor. Det finns alltid en mörk baksida.

Det värsta är att man behöver inte ens vara i sitt eget hem för att riskera att drabbas. Jag skar mig till exempel i fingret i någon annans hem. Räknas det som om jag skadade mig i hemmet eller ute? Och hur påverkas statistiken?

Nej det bästa vore kanske att flytta till Oaklahoma och besöka världens största garnnystan. Nu kanske det inte ligger där och kanske heller inte är något att se, men det finns ju ändå där och förtjänar lite uppmärksamhet. Jag menar alla de där människorna runt omkring dig finns ju där. Visst de kanske inte är intressanta för just dig, men om någon ansträngt sig tillräckligt mycket för att få dem att vara där är det väl inte för mycket begärt att lägga märke till dem. Poängen är i alla fall att ett garnnystan inte kan klassas som ett hem och risken att drabbas av en olycka där är något mindre är om du stannar hemma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0